پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری + پی دی اف

۷ بازديد

 طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری + پی دی اف

به گزارش وکلاپرس، این طرح بر اساس اطلاعاتی که مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرده، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۹ تقدیم رئیس مجلس شده اما طی روزهای گذشته اعلام وصول شده است.

۲۹ نفر از نمایندگان این طرح را به ریاست مجلس شورای اسلامی تقدیم نمودند.

باسمه تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۲۹ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی)

مقدمه (دلایل توجیهی): بنا به جهات ذیل طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۹  تقدیم می‌شود:

۱- کاهش اطاله دادرسی: به‌موجب قانون آیین دادرسی کیفری محاکم تجدیدنظر در بسیاری از پرونده‌ها مکلف به تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از اصحاب دعوا می‌باشد درحالی‌که ممکن است برحسب محتویات پرونده نیازی به تشکیل جلسه رسیدگی نبوده و دادگاه می‌تواند به‌صورت فوق‌العاده به آن پرونده‌ها رسیدگی کند. سلب اختیار از دادگاه در چنین مواردی از قانون موجب افزایش اوقات رسیدگی در محاکم و اطاله دادرسی در محاکم تجدیدنظر شده است که با اصلاح قانون در مواردی که ضرورتی به تشکیل جلسه رسیدگی در محاکم تجدیدنظر نمی‌باشد از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود.

۲- به لحاظ ابهامی که در ماده (۲۴۲) قانون آیین دادرسی در خصوص مدت‌زمان بازداشت متهمان با قرار تأمین وجود دارد موجبات اختلاف رویه در مراجع قضائی شده است که با اصلاح ماده مربوط وحدت رویه در این خصوص ایجاد می‌شود.

۳- ساماندهی و قانونمند کردن بازرسی اشخاص و خودروها در گلوگاه‌ها و محل استقرار پایگاه‌های ایست و بازرسی

۴- رفع چالش ناشی از تعیین وکیل از میان وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم سازمان‌یافته

۵- تعیین تکلیف نحوه رسیدگی به جرائم درجه هفت و هشت در مواردی که توأم با سایر جرائم از درجات بالاتر هستند و ایجاد رویه واحد در مراجع قضائی ۶- ضابطه‌مند کردن نحوه تبدیل محکومان به حبس در مواردی که محکوم‌علیه مریض بوده و اجرای مجازات موجب شدت بیماری محکوم‌علیه شده و امیدی به بهبودی بیمار نباشد.

۷- تعیین تکلیف نحوه جبران خسارت معنوی افراد متضرر از جرائم

برای مشاهده و دانلود پی دی اف طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری، کلیک کنید

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.