پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

صفر تا صد قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲

۸ بازديد

به گزارش وکلاپرس، معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری، نوآوری های مهم و اثرگذار قانون جدید دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ را در قالب جزوه ای منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن کامل جزوه را در  ادامه می خوانید:

 عمده اصلاحات صورت گرفته در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

۱. لزوم مراجعه ابتدایی اشخاص به اداره و ارائه درخواست خود به دستگاه قبل از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و الزام دستگاه به پاسخ کتبی به درخواست مذکور ظرف حداکثر سه ماه مگر در مواردی که مستلزم تصمیمگیری فوری است.

۲. تعیین مهلت شش ماه برای شکایت از تصمیمات و اقدامات ادارات و دستگاه های اجرایی.

۳. تبیین صلاحیت شعب دیوان نسبت به دعوای احراز وقوع تخلف از قوانین و مقررات و مطالبه خسارت ناشی از آن.

۴. تصریح به صلاحیت شعب دیوان در رسیدگی به دعاوی و وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات مقدم بر انعقاد قرارداد توسط اداره و عدم صلاحیت شعب در دعاوی ناشی از قرارداد.

۵. پیش بینی امکان شکایت از تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی توسط سازمان بازرسی کل کشور، دیون محاسبات کشور، دادستان کل کشور و سازمان ها و مؤسسات مردم نهاد در راستای صیانت از حقوق عمومی.

۶. ایجاد و تأسیس معاونت حقوق عامه دیوان عدالت اداری و اعطای صلاحیت طرح شکایت از تصمیمات، اقدامات و مصوبات غیرقانونی در شعب دیوان و هیأت عمومی جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه.

۷. تجویز امکان جذب قضت یا حائزین منصب قضاوت دارای مدرک دکتری حقوق با اولویت حقوق عمومی و سایر گرایش های مورد نیاز دیوان پس از جذب و گذراندن دوره های کارآموزی عمومی و تخصصی در راستای تخصصی نمودن رسیدگی در دیوان (تبصره ۵ ماده ۵  قانون دیوان عدالت اداری)

۸. پیش بینی امکان شکایت اشخاص عمومی از آرای مراجع اختصاصی اداری و یک مرحله ای شدن رسیدگی به اعتراض از آرای مراجع مذکور.

۹. تبیین کیفیت رسیدگی به مصوبات و آیین نامه های معترض عنه به جهت مغایرت با موازین شرعی و نحوه استعلام از شورای نگهبان و صدور رأی در اینگونه موارد.

برای مطالعه بیشتر این مطلب به پایگاه خبری وکلاپرس مراجعه کنید